Arierne (Indo-persere) var infødte fra det indiske subkontinent og bragte cannabis kulturen fra Kina til Indien for ca. 4000 år siden. De tilbad ånderne i planter og dyr og hamp havde en stor rolle i deres ritualer. I Kina forsvandt brugen af cannabis grundet stærk religiøse og moralsk indflydelse men i Indien forblev arierne og deres religion gennem mundtlige traditioner indtil den blev nedskrevet i fire hellige bøger, kaldet vedaerne, i perioden mellem 1400 og 1000 f.v.t. De gamle Ariere kaldte Cannabis for bhang, som indirekte bidrog til navngivningen af det moderne Indiens by, Bengal. Navnet Bengal betyder bogstavlig talt "bhang land". Bangladesh betyder der i mod "bhang land folket". Folket i dette område af Indien har haft en lang baggrund indenfor brugen af Cannabis til at lave udsøgte tekstiler og medicin, hvilket de var kendt for.
Traditionelle fortællinger i Indien hævder at guderne sendte mennesket hampeplanten så det kunne opnå lyksalighed, mod og for at få øget sin seksualdrift . I mytologierne siges det at amrita, gudernes nektar, dryppede ned fra himmelen og frem spirede Cannabis. Cannabis er et symbol for mange ting i Indien. Det er en hellig plante for hinduerne. Hvis man går en person som bærer en pose hamp på sig i møde, er det et varsel på succes. Hvis en person længes efter hampeplanten, forudsiger det glæde. Ser man planten i sine drømme sikrer det velstand for en i fremtiden. Og går man oven på et helligt hampeblad, kaster det forbandelse på en.
|
(Hampemark i Indien)
|
Oldtidens Indiske mystikere sagde, "...i ekstasen frembragt af bhang bliver den uudslukkelige gnist i mennesket til lys i mørket som dækker al masse eller illusion og selvet tabes og destrueres i den centrale sjæleflamme. Ved at hæve mennesket udover sig selv og over gængse individuelle bekymringer, gør bhang vedkommende et med den guddommelige kraft i naturen og mysteriet 'jeg er ham/hende' udjævnedes."
Den tidligste hentydning til bhangs bevidsthedsudvidende effekt findes i den fjerde Veda som er skrevet i mellem 2000 og 1400 f.v.t. Bogen kalder bhang for en af de "fem planteriger... som befrier os fra nervøsitet." Det er dog først meget senere at bhang blev en del af hverdagen i Indien. I år ca. 100 e.v.t. begyndte den at blive lovprist som et indracanna, "gudernes spise." Et dokument fra 1500 e.v.t. refererer til planten som værende "hjertevarmende", "lyksaglig" og "inspiration til mentale færdigheder".
Produkterne som fremstilles af cannabisplanten i Indien er Bhang - en drik bestående af mælk, krydderier og cannabis; Ganja som er plantens blomster og øvre blade som er mere potent end bhang og Charas som er det mest potente af de 3, en hash af særdeles god kvalitet.
|
Bhang: Den Hellige Drik
Bhang er den traditionelle cannabisdrik i Indien. Hindu-sekter i Indien anser drikken for at være "gudernes drik" og visse yogier siger at de "centrerer sine tanker på evigheden" efter at have drukket den. I Indien tilberedes bhang drikken ved at tage blomster og blade fra cannabisplanten og knuse dem i en morter til man har 'grønt pulver'. Mælk, smørolie og krydderier tilføjes til mixturen. Bhangen kan nu serveres som en næringsrig og forfriskende drik. Bladene kan også blandes med smørolie og sukker for at lave små kugler der tygges, som kaldes 'golees'.
Bhang var og er stadig til Indien hvad alkohol er til vesten. Mange religiøse sammenkomster i oldtiden, såvel som i nutiden, var ganske enkelt ufuldstændige med mindre bhang var en del af højtideligheden. Uden bhang til en fest så som et bryllup, kunne onde ånder svæve over brudeparret og medføre ødelæggelse for de nygifte. Enhver fader som ikke var i stand til at få bestilt bhang til brylluppet ville hurtigt blive hånet og spottet som om han bevidst ønskede dårlige tider for hans søn eller datter.
Bhang var også et symbol på gæstfrihed og gavmildhed. En vært tilbød en kop bhang til en gæst ligeså naturligt som vi i vesten tilbyder et glas øl til en gæst i vores hjem. En vært som ikke formåede at gøre sådan en gestus blev set ned på som værende nærig eller menneskefjændsk.
Det siges at de som taler ned om bhang er dømt til at lide under pinslerne i helvede så længe solen skinner i himmelen; så hellig er drikken stadig for den indiske befolkning.
Find opskrifter på Bhang under Opskrifter. |
|
|
(Shiva, påvirket af bhang som han drikker af en guldskål) |
Shivas brug af hamp
Cannabis er en hellig plante i gudernes øjne, i sær for Shiva. Shiva kaldes også for Bhangeri Baba, "Herren af Bhang", da han siges at have opdaget de transcendentale fordele ved planten. Bladene på planten siges at være Shivas fingre. Cannabis tillader den der inhalerer røgen at tage del i shivas skabning.
Den cannabis-rygende Shiva kaldes også Bhola, som betyder tossen. Han er den skøre tiggermunk og en vild sadhu, nøgen og aske-dækket, hjemsøger af begravelsessteder osv. Han skal forestilles som blå-hudet, håret bundet med levende slanger, rygende af en chillum, mens gudinden parvati sidder ved siden af ham og tilbereder mere hamp.
Når man indtager cannabis, påkalder man Shiva, man bliver en del af ham.
Hans tilstedeværelse er beskrevet på følgende måde:
"Henrykkelsen over kærligheden, det euforiske øjeblik hvor vi glemmer alt (mening, visdom, klogskab, forsigtighed, sociale regler, personlige interesser m.m.), udover oplevelsen af denne mystiske lyksaglighed. De elskende ophører med at være hende eller ham selv og bliver et med objektet i hans/hendes begær. For et eksempel, ophører han/hende med at eksistere som et individ, men sammensmelter totalt med den anden skabning. I dette altafgørende øjeblik, er det den ypperste form for begær og lyst som sammensmelter de to elskende.
"Som en mand glemmer hele verden i omfavnelsen af hans elskede, han glemmer hele verden, alt der eksisterer inden i og udenfor ham selv. I enhed med Skabningen af Kundskab, ved han ikke længere noget, hverken inden i eller udenfor ham selv." (Brihadaranyaka Upanishad 4.3.21).
Man opnår sine sande mål, glemmer sine egne interesserer, ambitioner, problemer og pligter og deltager i denne følelse af lyksaglighed som er ens sande og udødelige natur. Mystisk lyksaglighed er en enestående følelse af velbefindende, lignende effekten som produceres af bhang, den indiske hamp - Shivas yndlingsdrik.
Shiva befalede at ordet "Bhangi" messes gentagne gange ved plantning, tilberedning og høst af den hellige plante. |
(Shiva der tilbereder bhang ) |
Cannabis i Nepalesisk Shamanisme
I Nepal, som stadig er rig på shamanistiske traditioner, findes der shamaner i næsten alle byer; disse er kendt som jankri, et ord som betyder "magiker". Disse shamaner bruger hamp både til at opnå ekstase og som medicin. De ærer Shiva og anser ham for den oprindelige, ægte shaman som mestrede den shamanistiske kunst fuldt ud og som leverer denne kunst videre til visse udvalgte personer. Det nepalesiske navn for Shiva er Vijaya, som betyder "sejrherren" - det samme navn er givet til hampeplanten i De Vediske Tekster.
I følge den shamanistiske tradition, spredte Shiva hampefrø i Himalayabjergene så planten altid kunne være der for mennesket. Shiva gav også adskillige opskrifter for dens brug. Det siges at "i Nepal har asketikere, shamaner og magikere indtaget små mængder hamp siden oldtiden for at inducere trancetilstande"
[3]
Den mest udbredte metode til indtagelse af planten i Nepal er at ryge den i en chillum sammen med enten Pigæbleblade (Datura metel), Bulmeurt (Hyoscamus niger) eller Hellig Tobak (Nicotiana rustica).
Shamanerne i Himalayabjergene drikker også bhang for at gå i trance eller ekstase til deres helbredelsesritualer. De ofrer bhang til de hellige falloslignende sten som er dedikerede til Shiva. Ofringen påkalder Shivas helbredende kræfter for ingen elsker bhang og den tilstand den medfører som Shiva selv. Den ekstatiske Shiva udsender helbredende kræfter som kanaliseres gennem shamanen og overføres til patienten. Selvom det typisk kun er shamanen selv som indtager cannabis under den shamanistiske healing, kan tilberedninger af hamp også udskrives til medicinsk brug mod diverse lidelser som depression, manglende appetit, umådeholdenhed eller højdesyge som er meget almindeligt i Himalayabjergene.
[3]
Den shamanistiske brug af hamp som vi finder i Nepal i dag, har rødder langt tilbage i menneskets forhistorie og er et af de få steder i verden hvor disse plantebaserede shamanistiske teknikker er bevarede.
Se opskrift på Traditionel Nepalesisk Bhang under Opskrifter |
(Nepalesisk Shaman dedikerer røgen til Shiva)
|
|
|
Cannabis i Ayurvedisk Medicin
Ayurveda (direkte oversat: "kundskab om livet") er et oldgammelt behandlingssystem i Indien som bygger på akkumuleret folkemedicinsk viden og opskrifter (vajikarana) gennem tusinder af år. Det kombinerer erfaring med visdom, hinduistisk lære, yoga og planteviden. Helbredende planter anses som guddommelige gaver der bør æres og respekteres.
Sådan beskrives planternes position i ayurveda-traditionen:
"At udnytte det fulde
potentiale af en helbredende plante, indebærer at tage del i
planten. Når vi er blevet ét med en plante, opliver den vort nervesystem og
skærper vores opfattelse. Det betyder at vi bør anse planten som noget helligt, som en metode til at deltage i alle naturens aspekter på. På denne måde kan
en hver enkel plante, som et mantra, hjælpe os til at forstå hvert eneste potentiale af det kosmiske liv, som den
repræsenterer." - Wolf-Dieter Storl |
Man må sige at at hamp i særdeleshed opfylder rollen som et kosmisk mellemled til opnåelse af viden, koncentration, seksuel forestilling og helbredelse.
I alle ayurvediske bøger er cannabis kendt som vijaya eller bhanga og i nyere udgaver har den følgende anvendelser: |
Blade: Abortfremkaldende, afrodisikum, antidiarrétisk, appetitvækkende, astringerende middel, bedøvende, berusende, tonikum og er i mod alkoholisme, astma, fordøjelsesbesvær, hoste, hæmorider, kolera, kramper, malaria, migræne, underlivssygdomme, søvnproblemer og ørepine. En salve af de friske blade kan bruges udvortes mod hæmorider, svulster og syster og til øjenlidelser; den friske saft fra bladene kan bruges mod lus og skæl.
Bark: Er et tonikum og er godt mod betændelse og hæmorider.
Frø: Afrodisikum, antibiotikum, kvalmestillende, sammentrækkende, vinddrivende. |
|
Det ayurvediske apotek tilbyder 4 forskellige hampeprodukter: |
- Charas, harpiks gnedet fra hunplantens skud (indeholder ca. 40% aktive stoffer)
- Ganja, friske eller tørrede skud fra hunplanten uden frø (ca. 15-20% aktive stoffer)
- Bhang, de øverste blade fra hunplanten (indeholder op til 10% aktive stoffer)
- Hampefrø (indeholder ingen aktive stoffer)
|
Hvert af disse produkter kan kombineres med mange andre ingredienser og kan derefter laves til pulver (churnas), brygges som te eller kan kombineres med indisk smørolie. |
Cannabis står også nævnt i den gamle indiske skrift Atharva Veda, hvor dens brug siges at kunne "skåne en for sygdom og forlænge årene man har at leve i." Folkemedicinske skrifter i Indien belærer om hampens medicinske anvendelser. Hvis indtaget i den rette mængde, kurerer bhang feber, modløshed og hedeslag. Det hjælper med at klare dorskhed, fremskynde fordøjelse, skærpe appetitten og endda for at kurere uperfekt udtale og læspen. Derudover, styrker det intellekten og giver kropsbevidsthed og lystighed i sindet.
[3]
|
(Forsiden på denne bog viser tydeligt hampens centrale rolle i ayurvedisk medicin) |
|
|
Sadhuerne - Indiens Hellige Mænd
Sadhuerne, eller sadhvier som kvinder, er hinduistiske helligmænd som typisk lever for dem selv isoleret fra samfundet hvor de tilbringer deres tid i fordybelse med deres valgte dedikament i håb om at opnå oplysning. Nogle udøver magiske ritualer for at tage kontakt til guderne, andre praktiserer intense former for yoga og dyb meditation for at øge deres spirituelle krafter og at tilegne sig mystisk kundskab.
De dygtigste sadhuer bliver i Indien tilbedt som 'guder på jorden'. De hellige mænd arbejder ikke, da al deres tid går til at praktisere deres spiritualitet, derfor lever da af donationer fra byens folk . I flere tusinde år har sadhuerne været til at finde, engang har de sikkert været mere talrige end de er i dag, ca. 4-5 millioner sadhuer eksisterer stadig i Indien. .' |
Der er visse ting som kendetegner sadhuerne. Umiddelbart bemærker man deres tilgroede skæg og hår. Sadhuerne anser deres dreadlocks som værende hellige, deres formation et religiøst ritual og et udtryk for deres spirituelle opfattelse af at kroppens fremtoning er ligegyldig.
De fleste drager på pilgrimstogter henover under-kontinentet, spreder aske på deres krop, mens de mest radikale tester sig selv af ved at lade den ene arm være i vejret i årevis eller står op døgnet rundt. Hvad end de udøver, er det med formål at underminere kropslige og sanselige indtryk for at sindet kan få bedre plads til at søge kontakt til guderne.
|
|
(En sadhu tilbereder charas)
|
Et udbredt karaktertræk ved sadhuerne er dog deres religiøse indtagelse af charas, en form for håndlavet sort hash i Indien og i Pakistan som sadhuerne foretrækker at ryge. Det bliver for det meste dyrket i Himalayabjergene og er en vigtig eksportvare for de lokale bønder. Ligesom de nordamerikanske indianere drikker peyote er formålet ved indtagelsen at rejse til et højere plan. Sadhuerne bruger det at ryge sig skæve som en metode til at slippe alle rationelle tanker som er henledt til jordlige formål. Det siges at cannabis fremmer sansen af vairagya, som lidt groft oversat betyder "uden begær", det separerer én fra mainstream-kulturen og fremmer tilstande der er centrale i sadhuernes eksistens.
I blandt Sadhuerne ses beruselse i charas som en respekteret metode til selv-realisering og kan relateres til indtagelsen af soma, gudernes nektar, som er anbefalet i Vedaerne som en sikker måde at tilegne sig guddommelig kundskab. De deltager i religiøse cermonier hvor de indtaget charas og betragter den kosmiske natur og Guds tilstedeværelse i røgen.
Mytologisk set er charas tæt forbundet til Shiva: han ryger det, han er konstant påvirket af det, han er Herren af Charas. De fleste sadhuer følger guden, Vishnu (bevareren) eller Shiva (den ødelæggende og genskabende). De der følger Shiva imiterer ham som han oftest er afbilledet, mediterende alene i Himalaya-bjergene med øjnene halvt lukkede grundet effekten fra hans cannabis-forbrug.
"Boom Shankar" eller "Boom Shiva" er et opråb der bruges af sadhuerne før de tænder deres chillum. Det er et udtryk der bruges for at takke Shiva for at have frembragt røgen, for at lade Shiva vide at chillummen nu tændes og for at lade andre Sadhuer vide at de kan komme og tage del i ritualet.
|
|
Yoga og cannabis
I følge yoga-traditionen indeholder rygsøjlen Kundalini, oplysningen i form af en slange gudinde. Chakras, som betyder 'spindende hjul' er kroppens energicentre som Kundalini snor sig omkring. Ved at blive bevidst om denne vej som Kundalini snor sig, kan man 'sende' røgen fra cannabis et til hvilket som helst af disse centre - for eksempel kønsorganernes center for en seksual nydelse, hjertets center for empati eller øget forestillingsevne, hovedet for hjernevirksomhed, toppen af kraniet for ekstatisk oplysning, 'det tredje øje' for visioner, osv. Urten kan også anvendes til healende formål.
Arierne brugte Cannabis i deres tilbedelse af guddommen Shiva. I en af de tantriske skrifter finder vi denne afslørende beretning: "Den berusende drik (bhang) indtages for at frigøre én selv og de som bruger det til at optræne sine mentale færdigheder til at følge Shivas lære (yoga) vil blive som udødelige på jorden."
I den samme skrift finder vi en bøn eller et mantra som siges før man indtager den hellige urt: "Bhava na sana hridayam", hvilket betyder: "må denne sana (sanskrit for Cannabis) være en velsignelse for mit hjerte. " |
|
(Shaivit som udfører sadhana ved at ryge charas på en vandpibe) |
Brahmin og Shaivit -folkets brug af cannabis
Brahmin er en befolkningsgruppe der hørte til i det nordlige Indien. De var religiøse ledere, vegetarer og gjorde brug af den hellige cannabisholdige drik, bhang. En Brahmin har udtalt at "bhang giver god 'bhakti' ". Han definerer 'bhakti' som at "tømme sit sind for alle jordlige distraheringer og udelukket at koncentrere sig om Gud." Rajput folket som hører til samme område gør brug af en alkoholisk drik ved navn daru. De bruger drikken til at rejse væk fra dagligdagens bekymringer hvor i mod Brahmin folket anser deres beruselse i bhang som en rejse mod, ikke væk fra, virkeligheden.
Charas er også blevet røget af Shaivit tilhængere og cannabis ses i sig selv som en gave fra Shiva og som et redskab til sadhana. Sadhana betyder "at stræbe" og beskrives som værende midlet for mennesket til at opnå livets mening og mål. |
|